pondelok, 6. januára 2014

Všetko je stratené (All Is Lost)

Produkcia: USA, 2013
Réžia: J.C. Chandor
Scenár: J.C. Chandor
Hudba: Alex Ebert
Kamera: Frank G. DeMarco, Peter Zuccarini
Hrajú: Robert Redford
Dĺžka: 106 minút
Prístupnosť: od 12 rokov


Režisér a scenárista Jeffrey C. Chandor si urobil dobré meno už v roku 2011 svojou prvotinou Margin Call, za ktorú bol nominovaný na Oscara za najlepší scenár. Kritici boli napínavou finančníckou drámou z prostredia Wall Street, v ktorej vystupovali mená ako Kevin Spacey, Paul Bettany, Demi Moore či Jeremy Irons, nadšený, no komplikovaná zápletka, ktorá pri zachovaní autentickosti nemohla byť podaná laickejšie spôsobila, že sa mnohí diváci v deji strácali a márne hľadali záchytný bod. Film si však napriek tomu viedol viac než dobre, a Chandor získal povesť skvelého scenáristu a zručného režiséra, ktorý pracovať s postavami a výrazovými prostriedkami na výbornú.
So svojím novým filmom si na seba opäť uplietol bič. Na pôde námorných dobrodružných snímok platia dve zásady - nenáročné publikum ich nemá v prílišnej obľube, a nie je v nich príliš priestoru na manévrovanie a hranie sa so štylistickými a rozprávačskými figúrami, takže je nutné kritikov ohromiť niečím iným - a vďaka tomu sa z väčšiny týchto filmov rýchlo stanú prepadáky nevalnej úrovne. O to vzácnejšie sú prípady ako práve Všetko je stratené, kde všetky zložky pracujú na 100% pre vytvorenie atmosférického zážitku, na ktorý len tak nezabudnete.
Práve preto si do hlavnej, a v podstate jedinej role v celom filme Chandor vybral žijúcu legendu Roberta Redforda, ktorý celý film bez mihnutia oka utiahne úplne sám. Jeho stvárnenie osamelého morského vlka, vydaného napospas prírode v podobe smrtiaceho oceánu je presvedčivé, a hlavne uveriteľné. Paradoxne to, v čom Redford exceluje je dojem neutíchajúcej nádeje, ktorá jediná jeho postavu neustále poháňa vpred. A to všetko aj napriek tomu, že za celý čas, ktorý divák strávi v jeho spoločnosti, nepovie takmer jediné slovo, a predsa bude vedieť, na čo práve myslí.
Zaujímavým aspektom filmu je spomínaná absencia slov, resp. akýchkoľvek dialógov po celú dĺžku filmu. Chandor tým len dokazuje, že súčasná kinematografia nepotrebuje na podanie výpovede prázdne frázy - tak, ako to kedysi nepotreboval ani nemý film. Štruktúru príbeh preto nenarúša žiaden siahodlhý úvod do deja, ako sme zvyknutý z hollywoodskych filmov, a divák sa môže sústrediť len na aktuálne dianie a hlavnú postavu. Všetko dôležité dokáže vycítiť z námorníkovho chovania a konania, a nejaké ďalšie slová teda strácajú význam.
Ďalším prvkom, prispievajúcim k dokumentárnemu pojatiu snímky je bezkonkurenčná kamera. Počiatočná zrážka s kontajnerom, odrazy vo vode, búrka, návšteva žralokov alebo obchádzajúca nákladná loď sú zachytené až prekvapivo detailne, a pôsobia až nepríjemne skutočne. Všetko je stratené ponúka skutočne silný audiovizuálny zážitok, čo dokazuje aj využitie hudby - objavuje sa minimálne, no vždy presne včas, aby podkreslila bezútešnosť situácie a motív miniatúrnosti človeka voči zvyšku sveta a civilizácie (čím mi Chandor pripomenul slávny dokument Godfreyho Reggia Koyaanisqatsi).
Hádam jedinou chybičkou na filme je samotný záver, resp. posledných 10 sekúnd filmu, ktoré však našťastie nedokážu pokaziť celkový dojem z vynikajúceho filmu.
Robert Redford vs. oceán 1:0. Všetko je stratené na body poráža aj Kapitána Phillipsa a stáva sa najlepším námorným filmom roka.
10/10

Žiadne komentáre: