streda, 15. januára 2014

Zastavárník (The Pawnbroker)

Produkcia: USA, 1964
Réžia: Sidney Lumet
Kamera: Boris Kaufman
Hudba: Quincy Jones
Hrajú: Rod Steiger, Geraldine Fitzgerald, Brock Peters, Juano Hernandez, Warren Finnerty
Dĺžka: 116 minút
Prístupnosť: od 15 rokov

     Legendárny režisér Sidney Lumet, majster komorných dramatických príbehov, ktorého preslávili snímky Dvanásť rozhnevaných mužov (1957), Pahorok (1965) či Serpico (1973), sa v polovici 60.-tych rokov rozhodol pre riskantný krok a natočil vôbec prvý film, ktorý sa zaoberal témou holokaustu a jeho obetí. Výsledok bol, a dodnes je šokujúci a poburujúci - a hneď si aj povieme prečo.
     Príbeh filmu pojednáva o starnúcom majiteľovi záložne židovského pôvodu, ktorý si užíva "pokojného života" na predmestí New Yorku 60.-tych rokov. Na prvý pohľad je Sol Nazerman (Rod Steiger) muž neveľmi príjemnej povahy, chladný a tvrdý, vždy s vážnym výrazom na tvári a odporom  ľuďom. Je neschopný vytvoriť a udržať si akýkoľvek vzťah, a preto svoje okolie ignoruje a vytrvalo odháňa. Jeho tvrdá škrupina však skrýva osobnosť silno poznačenú krutosťou vojny, ktorá ho obrala o všetko a stvorila citovo vyprahnutú prázdnu pokrivenú figurínu, ktorá nemá žiadne túžby ani dôvod žiť, a jej jediným cieľom sú peniaze. Spoločne so svojím pomocníkom, prisťahovalcom Jesusom Ortizom (Juano Hernandez) tak každodenne stretáva najrozličnejších ľudí, ktorí sú ochotní zastaviť pre trochu peňazí čokoľvek, zatiaľ čo na uliciach bujnie násilie a on sa v spomienkach vracia do koncentračného tábora...
     Lumetov odvážny krok spočíva v tom, že ako prvý zobrazil obete holokaustu, ktoré sa musia po tom, čo dlhú dobu každodenne čelili smrti, opäť zaradiť do bežného života. Sol Nazerman zvádza vo svojom vnútri veľký súboj a pokúša sa prispôsobiť, no jeho spomienky ho prenasledujú všade, a je konfrontovaný so zločinnosťou na uliciach veľkomiest. Lumet sa nebojí zájsť do extrému, pouličné násilie stavia vedľa hrôz koncentračných táborov a necháva diváka, aby si urobil názor sám - a je treba povedať, že sa tieto dva motívy skutočne príliš nelíšia. 
     Rod Steiger sa predstavil v jedne z najvýraznejších rolí svojej kariéry, a zobral to za dobrý koniec. Sol Nazerman je presne taký, aký má byť - odťažitý, neústupný, bez chuti a starý. Nie je teda vôbec od veci, keď ho jedna z postáv vo filme označí za "chodiacu mŕtvolu". Všetkých považuje za ľudskú chamraď a tak sa k nim aj chová. To sa odráža na jeho zlých vzťahoch s okolím, ktoré vyúsťujú do problému s miestnym gangom a v závere snímku k tragédii - lenže, ako Nazermanovi povie miestny boss Rodriguez, "nezomrieš vtedy, keď si to budeš priať, ale vtedy, keď to budeš čakať najmenej".
    Atmosféru newyorských ulíc posiatych černošskými gangmi perfektne dokresľuje famózna hudobná zložka od legendárneho Quincy Jonesa, ktorého si Lumet neskôr prizýval k spolupráci pomerne často. 
     Zastavárník je výbornou ukážkou skvele zvládnutého remesla pod taktovkou štábu plného veľkých mien, a je jedným z filmov, ktoré divákom zatrasú a otvoria mu oči. Po zhliadnutí už nikdy nebudete nazerať na realitu veľkomesta a násilie s ním spojené tak, ako predtým.
10/10

Žiadne komentáre: